در اولین نشست رسانه‌ای شرکت مس آذربایجان مطرح شد؛

مقاومت‌های داخلی برای تشکیل شرکت مس سونگون آذربایجان

اولین نشست خبری مدیرعامل شرکت مس سونگون آذربایجان بعد از تشکیل این شرکت با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش رایدپرس، معبود عباس‌زاده، مدیرعامل شرکت مس سونگون آذربایجان در نشست خبری خود به مناسبت تشکیل شرکت مس سونگون آذربایجان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مس سونگون با ۸الی ۹درصد اکتشاف، بزرگترین معدن مس ایران، خاورمیانه و شمال آفریقا به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: ۵ میلیارد تن ذخیره معدنی سونگون است، بنابراین نیازمند وجود شرکت های تخصصی هستیم که در این زمینه، شرکت اکتشافات شمال غرب مسئولیت این حوزه را بر عهده دارد.

رتبه ۵ ایران در ذخیره معدنی مس

مدیرعامل شرکت مس سونگون آذربایجان با بیان اینکه وضعیت تولید در این معدن در گذشته مطلوب نبود، تصریح کرد: با ۵۴ میلون تن تولید، در رتبه ۱۸ جهان قرار داشتیم که با اقداماتی که در حوزه تولید انجام گرفته اکنون در رتبه ۵ جهان قرار داریم، عمق حفاری ها در معدن سونگون، از ۱۲۰۰ متر به ۲۵۰۰ متر ارتقا یافته است.

عباسزاده با تاکید بر تولید کاتد در معدن مس سونگون گفت: در حال حاضر در کشور،۲۰۰هزار تن کاتد تولید می‌شود ولی ما درصدد هستیم ۴۰۰ هزار تن کاتد مس در معدن مس سونگون تولید کنیم، نقطه ثقل سونگون از بابت تولید کاتد خواهد بود.

۱۴ خرداد نقطه عطف مس سونگون

وی ادامه داد: ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ نقطه عطفی در تاریخ معدن مس سونگون خواهد بود، چراکه در چنین روزی موفق به تولید کاتد شدیم،کاتد محور توسعه تمامی طرح های مس سونگون خواهد بود. این مجتمع باید به شرکت تبدیل می‌شد و در این راستا اولین شرکت عام پروژه در آذربایجان شرقی تشکیل شد.

مدیرعامل شرکت مس سونگون  با اشاره به جزییات تشکیل شرکت مس آذربایجان یادآور شد: پذیره نویسی شرکت  در ماههای آینده  انجام خواهد شد، ۵۲۸ میلیون یورو ارزش این شرکت است و با ۶۵ درصد حاشیه سود، یکی از بهترین پروژه های معدنی کشور است.

هجمه ها به مس سونگون فقط سیاسی است

عباسزاده قانون مداری را در اولویت امور مس سونگون دانست و عنوان داشت: پروژه هیپ لیچینگ در سال ۹۲ مجوز منابع طبیعی و در سال ۹۷ مجوزهای لازم از طرف وزارت صمت را اخذ کرده است، بنابراین حاضریم برای کسانیکه در این باره مدعی هستند تور صنعتی ترتیب داده تا از نزدیک شاهد  فعالیت ها باشند، تمامی هجمه ها به مس سونگون آذربایجان، نه فنی بلکه سیاسی است. از سال ۹۷ تاکنون، میزان ارزش اقتصادی از دست رفته در مس سونگون ۱۵۰۰ میلیارد تومان است چه کسی باید پاسخگو باشد.

وی گفت: قوانین قانون تجارت در شرکت مس سونگون آذربایجان، حاکم است. شخصیت‌های حقیقی و حقوقی مشخص شده در این شرکت، بر اساس قوانین انتخاب شدند و تماما هر ۵ عضو هیئت مدیره شرکت مس سونگون آذربایجان، اصالتا آذربایجانی هستند.

از سال۶۸ یک ریال مالیات وارد استان نشده بود

مدیرعامل شرکت مس سونگون آذربایجان با اشاره به طرح‌های توسعه ای مس افزود: سونگون را نباید فقط در سونگون حبس کرد، مس سونگون پیشران توسعه اقتصادی استان خواهد شد، علاوه بر سونگون، در ۱۰ معدن دیگر از جمله،۴ معدن در شهرستان اهر، ۱معدن در جلفا، ۱معدن در مشگین شهر و ۲معدن در ارومیه و .. فعالیت می‌کنیم، میزان اکتشافات در تاریخ مس ۳ دهه ای مس سونگون، بالغ بر ۸۵ هزار متر بود که فقط در سال گذشته ۶۳ هزار متر حفاری شده است.

عباس‌زاده با بیان اینکه مقاومت‌ها برای تشکیل شرکت مس آذربایجان داخلی بود تصریح کرد: آن مقدار مقاومتی که در داخل استان وجود داشت در شرکت مس ایران وجود نداشت ولی با این وجود هم شرکت مس سونگون آذربایجان تشکیل شد، همچنین تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیارد از مالیات سونگون وارد استان شده است این در حالی است که از سال ۶۸ یک ریالی هم مالیات مس سونگون وارد استان نشده بود.

انتهای پیام/