از مولدسازی تا تصفیه‌خانه در استاندارد جهانی

جلسه تصمیم‌گیری در خصوص احداث تصفیه خانه منطقه باسمنج، مهرانه رود و شرق تبریز به میزبانی دانشگاه تبریز با حضور تعدادی از مسئولین استانی برگزار شد.

به گزارش رایدپرس، جلسه تصمیم‌گیری در خصوص احداث تصفیه خانه منطقه باسمنج، مهرانه رود و شرق تبریز به میزبانی دانشگاه تبریز با حضور فرماندار شهرستان تبریز، رئیس دانشگاه تبریز، بخشدار باسمنج، مدیران عامل شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب استان، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان، برگزار شد و مسأله مکان‌یابی احداث تصفیه‌خانه منطقه باسمنج و شرق تبریز مورد واکاوی فنی و کارشناسی قرار گرفت.

لزوم احداث تصفیه خانه باسمنج و تکمیل شبکه فاضلاب

 

وی گفت: برای احداث این تصفیه خانه آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای استان از چند منطقه بازدید کرده و پیشنهاداتی ارائه کردند که این موضوع با مخالفت محیط زیست روبرو شد و بهترین گزینه، نقطه پیشنهادی در خلعت پوشان است که متعلق به دانشگاه تبریز می‌باشد و به گفته شرکت مشاور آبفا، تنها نقطه انحصاری احداث تصفیه خانه برای تکمیل شبکه فاضلاب باسمنج، خاوران و روستا‌های همجوار است.

صدق‌روحی بیان کرد: پهنه‌بندی و طرح تفصیلی اراضی خلعت‌پوشان می‌تواند راهگشای توسعه و تامین نیازمندی‌های علمی و جاری مردم تلقی شود.

دانشگاه باید تامین کننده منافع علمی و عمومی باشد

یونس فاتح، فرماندار تبریز در این نشست با اشاره به اهمیت توجه به منافع مردم اظهار کرد: هر مسئولی نگاه بخشی داشته باشد، خیانت به مملکت است چرا که تاوان کم کاری‌های مسئولین را نظام جمهوری اسلامی می‌پردازد.

فاتح اضافه کرد: رئیس دانشگاه و معاونین محترم به عنوان علمای علمی و شیوخ تصمیمات راهگشا، مستحضرند که این تصفیه خانه یک کار علمی و اجرایی و در راستای پیشرفت منطقه است و باید از ظرفیت‌های دانشگاه استفاده کرد.

فرماندار تبریز با اشاره به خاطراتی از دوران فرمانداری شهرستان اسکو و اجرای طرح مسکن مهر و نحوه تعامل دانشگاه سهند با این مسئله، گفت: از طریق مولد‌سازی امکان واگذاری اراضی جهت بهره‌برداری وجود دارد ولیکن با مساعدت‌های دانشگاه تبریز و با در نظر گرفتن طرح تفصیلی که در دستور طراحی قرار دارد، چشم انتظاری چندین ساله مردم را به ثمر می‌نشانیم.

دانشگاه تبریز می‌تواند از منافع مولدسازی بهره‌مند شود

واقف بهروزی نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌شرقی در این نشست اظهار داشت: نگاه‌ها به مصوبه مولدسازی، باید فرابخشی و جدی توام با مسئولیت‌پذیری باشد چراکه در توسعه و تکمیل پروژه‌ها راهگشا است.

وی با بیان اینکه اولین پروژه اولویت دار استان، تکمیل بیمارستان هزار تختخوابی تبریز است که مورد تصویب هیئت عالی مولدسازی قرار گرفته است و اخیراً نیز درخواست شده بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان از منابع حاصل از مولدسازی به تکمیل این بیمارستان اختصاص یابد. به طور یقین می‌توان گفت، رشد و توسعه این بخش طی ماه‌ها و سنوات آینده، جهشی خواهد بود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌شرقی، تصریح کرد: منابع حاصل از مولدسازی اموال به طور مستقیم به تکمیل پروژه‌های استانی و راهبردی استان اختصاص خواهد یافت.

نماینده وزیر اقتصاد در آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه دانشگاه تبریز نیز می‌تواند از منافع مولدسازی بسیار بهره‌مند شود، یادآور شد: ظرفیت‌هایی که از بابت مولدسازی ایجاد می‌شوند، می‌تواند به طور مستقیم برای توسعه طرح‌ها و پروژه‌های دانشگاه تبریز مورد استفاده قرار گیرد.

سه، کاوه صدق روحی، بخشدار باسمنج با تأکید برلزوم احداث تصفیه خانه منطقه باسمنج و خاوران بیان کرد: منطقه باسمنج، خاوران و روستا‌های همجوار تصفیه خانه ندارند و گا‌هاً با چاه‌های جذب، سپتیک تانک و یا هدایت و دفن غیر اصولی رفع می‌شود.

وی اضافه کرد: منابع دولتی محدود است و امکان تکمیل این میزان پروژه‌های نیمه تمام دولتی با محدودیت فعلی منابع دور از انتظار است و بنابراین دانشگاه تبریز نیز می‌تواند از ظرفیت‌های ایجاد شده از طریق مولدسازی به بهترین نحو ممکن بهره‌مند شود.

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان همچنین اظهار داشت: اگر دانشگاه تبریز طرح تفصیلی اراضی خلعت‌پوشان را نهایی کند، در قسمتی از پهنه ‌ها بهتر است موضوع مکان‌یابی فنی احداث تصفیه خانه درنظر گرفته شده و نیاز قطعی منطقه که احداث تصفیه‌خانه و تکمیل شبکه فاضلاب است، برطرف شود.

بهروزی در پایان، نگاه فرابخشی را لازمه توسعه و پیشرفت دانست و تأکید کرد: هدف اصلی و غایی، ارایه خدمت به مردم است بنابراین نیازمند نگاه فرابخشی مدیران دستگاه‌های دولتی هستیم، اولویت اصلی، تکمیل پروژه‌های مهم و راهبردی استانی است که باید نهایی شده و در اختیار مردم قرار گیرد، بنابراین مدیری موفق خواهد بود که پروژه‌های نیمه تمام خود را با استفاده از ظرفیت‌ها و منابع گوناگون بویژه مولدسازی، تکمیل و به سرانجام برساند.

وعده مدیر عامل آبفا به احداث تصفیه خانه با آخرین استانداردهای جهانی

مدیرعامل آب فاضلاب استان آذربایجان شرقی با تأکید بر لزوم تأمین آب و احداث تصفیه خانه در باسمنج عنوان کرد: ما قول این را به دانشگاه می‌دهیم که از باقی پسآب این تصفیه خانه به صورت رایگان برای امر آبیاری و کشاورزی و تحقیقات در اختیار دانشگاه قرار دهیم.

محمد خانی خاطر نشان کرد: باسمنج ویترین تبریز است و بهترین ویلا‌ها را در این شهر داریم و کندرود سرریزکلانشهر تبریز است و با هدایت غیر اصولی فاضلاب به مهرانه رود، بوی نامطبوع و عوامل زیست محیطی جان بیش از ۲ میلیون نفر را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به بحران کم آبی بیان کرد: استان آذربایجان شرقی، جز سومین استان کم بارش کشور معرفی شده و در سال گذشته ۱۵ شهر و ۶۰۰ روستا با مشکل آب موجه شدند و با این روند، برای سال آینده، خبر‌های خوبی در مورد آب نخواهیم داشت.

وی گفت: منابع زیر زمینی تا حد محدودی جوابگو هستند و آب‌رسانی ما وابسته به بارش‌های سالانه است با این حال ما به ۷ شهرک آبرسانی داریم.

خانی بیان کرد: در سال گذشته برای آبرسانی ۴۰ چاه که حداقل عمق آن‌ها ۵۰ متر بوده و آبرسانی به صورت شبکه موقتی صورت می‌گیرد و شبکه‌ها تحت فشار هستند و اگر آب روان تأمین نگردد، شبکه آبرسانی تخریب می‌گردد و این خطر جدی محسوب می‌شود.

واکاوی پروژه تقاطع غیرهمسطح جاده باسمنج-خاوران

در این جلسه بدری، شهردار منطقه ۹ هم با اشاره به ضرورت اجرای این تقاطع اظهار کرد: تقاطع غیر همسطح جاده باسمنج-خاوران منتهی به اتوبان پیامبر اعظم، در طرح تفصیلی به اسم کریدور شمال به جنوب طرح شده و در برنامه بودجه امسال تکلیف شده است.

وی با اشاره به اینکه برای احداث این تقاطع بزرگ، نیازمند انحراف مسیر به سمت اراضی دانشگاه تبریز هستیم، گفت: به دلیل مشکلات فنی و کارگاه غیر اصولی، پروژه به حال نیمه تعطیل درآمده اما با اتخاذ تصمیمات مدیریتی، مقرر گردید طی جلسات کارشناسی شده با دانشگاه تبریز، این طرح به سرانجام برسد.

فریدون بابایی اقدم، عضو شورای شهر تبریز نیز در این خصوص گفت: بودجه در نظر گرفته شده در طرح تفصیلی کفاف این پروژه را نخواهد داد و عملاً قابل اجرا نیست.

نصر الله‌زاده، رئیس دانشگاه تبریز با غیر قانونی دانستن این توافق در سالهای گذشته بیان کرد: اینکه رئیس دانشگاه وقت با شهرداری توافق نامه‌ای امضا کرده‌اند، غیر قانونی است، تمام توافق نامه‌ها باید با تائید هیئت امنا باشد.

در ادامه یونس فاتح فرماندار شهرستان تبریز ضمن یادآوری تکالیف شهرداری در اجرای پروژه‌های عمرانی خواستار رعایت ایمنی کارگاه شد.

فرماندار تبریز همچنین از شورای شهر، شهرداری تبریز و دانشگاه تبریز درخواست نمود تا راهکارهای قانونی و فنی این پروژه را مورد بازبینی کارشناسی قرار دهند.

فاتح در پایان اظهار داشت: ناقص ماندن این پروژه موجبات نارضایتی مردم را فراهم می‌کند و هر چه سریعتر باید جاده باسمنج-خاوران و پروژه تقاطع غیرهمسطح تعیین تکلیف شود.

در این جلسه مقرر شد که کارشناسان شهرداری و دانشگاه تبریز، طی جلسات متعدد در خصوص امکان‌سنجی فنی و قانونی اجرای این پروژه تصمیم‌گیری کنند.

گفتنی‌است؛ این پروژه به طول ۱۱۰۰ متر، دارای ۸ رمپ است که بصورت شبدری شهرک خاوران و بلوار شهدای غواص را به میدان بسیج و آزادراه پیامبر اعظم(ص) متصل می‌کند.

انتهای پیام/